Xiaomi Electric Scooter 4 Pro – tak właśnie wygląda ewolucja produktu

Xiaomi na rynek wprowadziło już 6 różnych modeli hulajnóg elektrycznych. W Polsce kupić możemy model Pro 2, ale na rynek globalny powoli trafia już Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. A, że miałem przyjemność jeździć na tym sprzęcie, to czas na kilka słów ode mnie, choć od razu muszę zaznaczyć, że mój pojazd może nieznacznie różnić się wizualnie od urządzenia, które finalnie trafiło na półki sklepowe…

Specyfikacja Xiaomi Electric Scooter 4 Pro

  • Prędkość MAX: 25 km/h (w niektórych krajach 20 km/h)
  • Moc silnika: 350W (700W max)
  • Szacunkowy zasięg maksymalny: 55 km
  • Waga: 17 kg
  • Wysokość: 124 cm
  • Długość: 119.8 cm
  • Szerokość podestu: 16.5 cm
  • Koła: 10″, bezdętkowe
  • Maksymalny udźwig: 120 kg
  • Wodoszczelność: IPX4
  • Czas ładowania: około 8 godzin

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro utrzymuje budowę poprzedników, z pozytywnymi zmianami

Najnowszy model hulajnogi elektrycznej Xiaomi nie różni się na pierwszy rzut oka od poprzedników. Jest to jednak mylne wrażenie, bo różnic jest naprawdę sporo. Wszystkie według mnie są zdecydowanie na plus i jest to bardzo dobry kierunek rozwoju tego typu pojazdów. Nie zmienił się sposób składania hulajnogi – nadal mamy mechanizm w kolumnie kierowniczej, jednak przez wzrost wagi całego urządzenia, nie powiedziałbym, że jest to sprzęt “do noszenia”.

Pierwszą i chyba najważniejszą zmianą Xiaomi Electric Scooter 4 Pro względem poprzednich modeli są większe, 10-calowe koła. To jednak nie wszystko, bo poza większymi kołami producent zdecydował się zastosować bezdętkowe opony wypełnione żelem, który teoretycznie powinien zasklepiać ewentualnie powstałe dziury (producent deklaruje żywotność tego rozwiązania na około 1500 km). Xiaomi rozwiązało tym dwa problemy, które pojawiały się w starszych wersjach – większe koła, to lepsza amortyzacja, a brak dętek, to brak konieczności wymiany takowych.

Kolejną, bardzo wygodną nowością Xiaomi Electric Scooter 4 jest przeniesienie portu ładowania na łącznik podestu z kierownicą, dzięki czemu prawdopodobieństwo ewentualnego zachlapania go jest naprawdę niskie. Ponadto Xiaomi zdecydowało się na magnetyczne złącze ładowania, które jest znacznie wygodniejsze od “wciskanego”, gdyż szansa na to, że niewłaściwie coś podłączymy lub zbyt lekko wsadzimy wtyczkę znika.

Xiaomi Electfic Scooter 4 jest też większa od modelu Pro 2. Mają na to wpływ nie tylko nowe, większe koła, ale także kosmetyczne zmiany wizualne. Prawie 2 centymetry szerszy podest, prawie 5,5 cm szersza kierownica oraz całość wyższa o prawie 6 cm sprawiają, że jazda osoby mojej postury jest znacznie bardziej komfortowa. Ponadto konstrukcja została na tyle wzmocniona, że Xiaomi zwiększyło limit wagowy ze 100 kg (Pro 2 i starsze) do 120 kg, dzięki czemu sam się w nim teraz mieszczę.

aplikacja mobilna xiaomi electric scooter 4 pro

Wizualnych zmian doczekała się także mobilna aplikacja do obsługi tego modelu hulajnogi, aczkolwiek tutaj spodziewałbym się ujednolicenia tego także dla starszych modeli, które są jeszcze wspierane przez producenta. Brakuje mi jednak opcji, bym mógł zobaczyć historię przejazdów bez konieczności łączenia się z hulajnogą – tutaj także liczę na aktualizację ze strony Mi.

Bardzo dobre osiągi hulajnogi elektrycznej

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro to hulajnoga elektryczna, która w praktyce osiąga to, co deklaruje producent. Ważąc 105 kg bez trudu udało mi się przejechać nią trasę 40 km, po delikatnie zróżnicowanym terenie i to w chłodniejszym czasie (jesień). Trzeba było jednak jechać nie szybciej niż 20 km/h, temperatura otoczenia nie mogła być zbyt niska, a teren względnie równy. W sumie na tej hulajnodze przejechałem ponad 300 km. Sprzęt przyspieszał ze mną na pokładzie naprawdę dynamicznie, a wbudowany tempomat i szerszy podest sprawiały, że nawet dłuższe trasy nie były niewygodne.

xiaomi electric scooter 4 pro wyświetlacz
Kierownica nie doczekała się zbytnich zmian

Wyświetlacz jest wystarczająco czytelny, by było widać wszystko w słoneczny dzień, choć włączenie przedniego światła sprawia, że znacząco przygasa (dlatego nie polecam go włączać jak świeci mocne słońce). Samo oświetlenie też radzi sobie naprawdę dobrze – przednia lampka świeci świetnie i bardzo dobrze doświetla drogę, a tylna sprawia, że jesteśmy dobrze widoczni dla innych uczestników ruchu. Dodatkowo wyposażenie hulajnogi w odblaski po bokach także poprawia nasze bezpieczeństwo.

Sukces Xiaomi Electric Scooter 4 Pro w Polsce pod znakiem zapytania

Pomimo faktu, że Xiaomi Electric Scooter 4 Pro jest naprawdę dobrą ewolucją względem modelu Pro 2, to bardzo sceptycznie podchodzę do odbioru tego urządzenia na polskim rynku. Wszystko spowodowane jest regulacjami prawnymi, które obowiązują od tego roku. Ceny pojazdów elektrycznych rosną, a przez aktualne przepisy nie mogą one oficjalnie jechać szybciej niż 20 km/h (a mandaty sypią się coraz częściej i nie należą do najniższych), a ich silniki muszą mieć ograniczoną moc.

Oznacza to, że do Polski będą trafiać drogie hulajnogi (Scooter 4 Pro wyceniono w Europie na 649€, czyli około 3000 zł), które od poprzedników będą różnić się naprawdę kosmetycznymi usprawnieniami i mieć większy zasięg, jednocześnie jeżdżąc wolniej niż modele, które na rynek trafiły przed 2022 rokiem. Patrząc na to, że 4 Pro jest hulajnogą większą od poprzedniczki, to 20 km/h jest naprawdę niedużą prędkością (osobiście skłaniałbym się ku 30 km/h, by jazda była szybka, a jednocześnie bezpieczna). Z drugiej strony, jak wspomniałem wcześniej, ograniczenie prędkości pozytywnie wpłynie na zasięg, gdyż największy dystans udało mi się robić jeżdżąc właśnie z prędkością do 20 km/h, ale ten aspekt już zostawiam każdemu do indywidualnej oceny.

Przeniesiony port ładowania

Mam też ciągle nadzieję, że ustawodawca podejdzie do tematu ponownie i przepisy zostaną trochę zmienione, gdyż hulajnogi elektryczne są naprawdę wygodnym środkiem transportu w większych miastach (np. Wrocławiu), tylko ograniczenia są w stanie całkowicie zepsuć przyjemność z ich używania (w końcu rowerzyści często jadą szybciej niż 20 km/h, a nawet 25 km/h). Czas pokaże…

OCENA OGÓLNA

Cena/jakość
Wykonanie
Funkcjonalność
Aplikacja mobilna
Tech Tata
Tech Tata
Tato z TechRodzinka.pl. Ogromny gadżeciarz i fan nowych technologii. Prywatnie mąż Martyny i tato Marcela. Absolwent Politechniki Wrocławskiej (inż Informatyki, mgr Zarządzania).
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie komentarze
Xiaomi na rynek wprowadziło już 6 różnych modeli hulajnóg elektrycznych. W Polsce kupić możemy model Pro 2, ale na rynek globalny powoli trafia już Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. A, że miałem przyjemność jeździć na tym sprzęcie, to czas na kilka słów ode mnie, choć...Xiaomi Electric Scooter 4 Pro - tak właśnie wygląda ewolucja produktu
0
Ciekawi nas Twoje zdanie - skomentuj wpis!x